Poznáte greenwashing?

10. 2. 2019

Greenwashing aneb nebezpečná manipulace se zákazníkem, kterého se snažíme přesvědčit, že právě ten náš produkt je ten nejvíc přírodní a eko. Co na tom, že pravda je úplně jinde. Při současné oblibě a rozmachu všeho přírodního, udržitelného a ekologického je jasné, že greenwashing bují jak rakovina. Jen je daleko sofistikovanější než dříve.

Myslíte si, že je snadné ho poznat? Často ano, někdo si nedá mnoho práce a sáhne po těch nejprovařenějších způsobech. Ale stejně jako jiné formy ne zcela korektního marketingu má mnoho podob a ne všechny jsou na první pohled úplně průhledné. Vybrali jsme pro vás tři nejčastější podoby greenwashingu – znáte je a poznáte?

greenwashing_bio_kosmetika

Greenwashing pro začátečníky – manipulace se slovy

Přírodní, eko, čisté, biologicky odbouratelné, organické, kompostovatelné, udržitelné... Slova, která často nemusí znamenat naprosto nic a ani nemusejí odpovídat pravdě. Přírodní produkt může obsahovat jen 10 % látek přírodního původu, udržitelné může být vše, co udržíte v ruce, kompostovatelné zase vše, co můžete odhodit a za sto let to tam už skoro nebude.

Nechcete naletět tomuhle nejprůhlednějšímu marketingovému triku? Začněte se pídit po tom, jestli ta hesla mají ve vztahu k produktu nějaký význam a jaký. 
Nejkřiklavějším příkladem jsou „přírodní barvy na vlasy“. Jsou krémové, ve všech odstínech a bez problémů vám vykouzlí platinovou blond, fialovou nebo zářivě červenou. Najdete je ve zdravých výživách a v profi podobě v nejrůznějších „eko“ salonech. Že je tam kromě přírodních látek prakticky ta samá chemie, kterou najdete v běžných barvách? Na tom přece nezáleží, zákazník se neptá a složení nečte. A ty přírodní látky tam přece skutečně jsou a je jich tam hodně, tak o co jde. Skoro o nic – jen o lhaní zákazníkům.

Greenwashing pro pokročilé – skryté ingredience

S novými značkami udržitelných a přírodních produktů se každý rok roztrhne pytel. Aby ne, když jsou zákazníci ochotni platit stále větší sumy za stále podivnější, ale zaručeně čisté věci. A tak se často stává, že se k vám dostane lahvička v úchvatném designu, v přírodních barvách, ručně vyrobeném obalu s poselstvím upřímné lásky k přírodě, která z toho designového skvostu přímo prýští.

A prýští i z několika prvních ingrediencí, dokud nedojdeme k obvyklým trouble-makerům, jako jsou třeba emulgátory a hlavně konzervanty. Tam se najednou na přírodu jakoby zapomene a máme tu čest s chemikáliemi, za které se zhusta stydí už i konvenční kosmetika. Jenže on ten design něco stojí a ten triclosan je levný a tak účinný…

 Jak nenaletět? Čtěte pečlivě složení!

Nemusíte se mazat jen čistými oleji, ale zajímejte se o to, co ve vašem produktu je. Nenechte se obalamutit luxusním flakonem a exotickými ingrediencemi a pátrejte po tom, co z oleje dělá krém (emulgátory), díky čemu se vodové sérum nezkazí (konzervanty) a kdo je zodpovědný za tu heboučkou pěnu, která vám slibuje pokožku jako hedvábí (pěnidla). Nejspíš přijdete o pár iluzí, ale objevíte zajímavé věci. A hlavně už příště nenaletíte.

Greenwashing „profi level“ – myslíme to upřímně

Ale první dva levly jsou pro děcka. Když jste opravdový profík, tak to vezmete od podlahy. Od marketingové podlahy. Vy přece neprodáváte věci, ale zachraňujete lidem zdraví. A kdyby jen zdraví, zachraňujete rovnou celý svět. Bojujete v oslabení proti zlým mocnostem, které chtějí naši nádhernou planetu jen vysát, využít a odhodit zmačkanou do vesmírného odpadkáče. Ale vy se přece nedáte! Vy těm lidem ta nerezová brčka a bambusové kelímky prostě prodáte, i kdyby to mělo být to poslední, co v tomhle nerovném souboji uděláte. Protože jste charakter. Protože to myslíte upřímně a neděláte to pro sebe (protože možná doma ani ta brčka a kelímky nemáte a jen se s nimi fotíte na Instagram).

Tenhle druh greenwashingu je nejzákeřnější hlavně proto, že útočí přímo na emoce.

Přesvědčí vás, že díky nákupu se stanete lepším člověkem. Sedíte doma, naklikáte objednávku a hned jste zachránili kus světa, no není to lákavá představa? Vaše objednávka vám pak přijde zabalená v krabici z recyklovaného papíru s rozkošnou papírovou výplní. Čert vem, že oboje bylo nové, koupené a vyrobené de facto je kvůli tomu vašemu nákupu. Vždyť je to tak krásné a tak čistě přírodní!

Je to na vás přece jen trochu moc? Tak zkusme trochu jemnější strategii, pracovně nazvanou „jediný spravedlivý“. Zákazník si možná myslí, že má na výběr mezi mnoha místy, kde nakoupit, ale vy ho rychle vyvedete z omylu, protože všichni ostatní podvádějí. Jen vy máte ty jediné, pravé, čisté, přírodní a lokální produkty. Samozřejmě ne kvůli byznysu, ale jste prostě nenašli obchod, kde by je prodávali, kde byste si vybrali všechny ty krásné opravdové produkty, tak jste ho museli založit. Aby ta chuďátka zákazníky přestali všichni podvádět. Že prodáváte značky, které seženete v každém druhém obchodě nebo jste jen dali jiný název něčemu, co tu už dávno bylo? Pšt, tohle přece zákazník nemusí vědět.

bio-eco-greenwashing
Jak se bránit? Přemýšlejte! Neprospějete svému okolí víc tím, když nákupy omezíte? Když nakoupíte v krámku za rohem místo objednávky z eshopu? Opravdu potřebujete ta nerezová brčka? Je víc eko a zero waste několikrát použitá bublinková folie (ve které chodí e-shopům spousta zboží) a otřískaná krabice, nebo nová recy krabička na míru a nová papírová výplň? Opravdu kupujete kvalitní produkt nebo nebo je to low cost s krásnou pohádkou okolo o upřímném princi, co místo zabíjení draků šel vyrábět tu nejčistší přírodní kosmetiku? Opravdu věříte, že někdo „nedělá marketing“?

Tak co, už poznáte greenwashing? Narazili jste na něco takového, co vás úplně vyvedlo z míry? Podělte se o své zkušenosti v naší facebookové skupině Jsem Ladybio

Vytisknout stránku Poslat odkaz na e-mail
Proč nakoupit na ladybio.cz?
Vzorečky ke každé objednávce
Zdarma
Platba kartou, převodem nebo na dobírku
On-line, okamžitě a hned
Jsme tu pro Vás online 8 - 16 každý všední den
Neváhejte se s námi poradit - zavolejte nebo napište
Balíček Vám rádi pošleme i na Slovensko nebo po Evropě!
Prosíme - dejte nám ale vždy vědět předem

Magazín
Manuál na výjimečného Valentýna
Oživte svůj den zamilovaných a překvapte svou lásku neobvyklým zážitkem.
Manuál na výjimečného Valentýna
Modré světlo škodí pleti více než UV
Jak se bránit proti LED světlu z monitorů a displejů?
Modré světlo škodí pleti více než UV
Jste zimní typ? Víme, jaké líčení vám sluší
Máme pro vás připravenou paletu odstínů a tipy pro líčení
Jste zimní typ? Víme, jaké líčení vám sluší
Znamená „lokální“ vždy to nejlepší?
Jsou lokální produkty jen mýtus – je lokální vždy ta nejlepší varianta?
Znamená „lokální“ vždy to nejlepší?
Vybojují lubrikanty Good Clean Love právo netestování na zvířatech?
Spojili se s PETA a přišli s revoluční výrobou, která snad změní zákon
Vybojují lubrikanty Good Clean Love právo netestování na zvířatech?
5 + 1 tip, jak zatočit se suchou pletí i v zimě
Zbavte se pokožky, která pne a praská – už nadobro
5 + 1 tip, jak zatočit se suchou pletí i v zimě
Nový e-shop, nové výzvy, stejný cíl. Co dalšího přinesl rok 2018?
A co pro vás chystáme v roce 2019? Více kosmetiky, více inspirace, více eko krásy
Nový e-shop, nové výzvy, stejný cíl. Co dalšího přinesl rok 2018?
Bezvodé balzámy – trumfnou pleťové krémy, nebo ne?
Už jste zkoušeli bezvodý balzám na pleť? Podívejte se, co byste o něm měli vědět
Bezvodé balzámy – trumfnou pleťové krémy, nebo ne?
Relaxujte u zimního rituálu krásy
Prožijte mystickou změnu ke krásnějšímu já
Relaxujte u zimního rituálu krásy
Hit letošních Vánoc? Zdobení dárků přírodními ozdobami
Přírodní inspirace balení dárků je tady! Zjistěte, jak je zabalit hezky a ekologicky
Hit letošních Vánoc? Zdobení dárků přírodními ozdobami
Ekologie v e-shopu. Jde to vůbec?
Okolo ekologie se točí téměř celý rok 2018. Ale může být e-shop 100% ekologický?
Ekologie v e-shopu. Jde to vůbec?
Co komu pod stromeček? Tipy na vánoční dárky 2018 jsou tady
I letos jsme pro stylovou inspiraci sestavili luxusního vánočního průvodce. Tak vybírejte...
Co komu pod stromeček? Tipy na vánoční dárky 2018 jsou tady
Vytvořte si svůj kouzelný lapač snů
Kruh, provázek, peříčka, korálky... Uvařte si čaj a začněte relaxovat
Vytvořte si svůj kouzelný lapač snů
Jak čistit kosmetické štětce
Nečistíte? Pak se s nimi brzy rozloučíte a ještě si můžete zadělat na akné
Jak čistit kosmetické štětce
Tvářenka Ere Perez funguje překvapivě lépe jako rtěnka
Tvářenka 2v1 mě překvapila hned několikrát. Mám ji radši jako rtěnku
Tvářenka Ere Perez funguje překvapivě lépe jako rtěnka
100 let republiky jinak: Jak se proměnily účesy a líčení?
Od dob první republiky až po dnešní přirozenost. Co frčelo poslední století?
100 let republiky jinak: Jak se proměnily účesy a líčení?
Trendy letošního podzimu
Znovuzrození vitality a temperamentní barvy. Co dalšího bude IN v líčení?
Trendy letošního podzimu
Barbora Moravčíková: O svíčkách, vůních a podnikání
Jak vypadá dílna na svíčky a kde Barbora chodí na vůně? Vše v rozhovoru
Barbora Moravčíková: O svíčkách, vůních a podnikání
Zabalte slámu, vybalte poklad
Masky na vlasy bývají často opomíjené. Taková škoda!
Zabalte slámu, vybalte poklad
Jednoduchý návod, jak poznat pravou přírodní kosmetiku
Naučte se odlišit přírodní kosmetiku od té, která se za přírodní jen vydává
Jednoduchý návod, jak poznat pravou přírodní kosmetiku
Heureka