CEO Veronika: Otevřeně o LadyBio. O začátcích i fuck-upech

5. 5. 2019

„Založila jsem si e-shop, protože tady žádný takový nebyl. A já ty produkty chtěla. Hrozně chtěla.“ Veronika je ta osoba, která za celým e-shopem LadyBio stojí. Ta, která vozila první kousky přírodní kosmetiky v kufru auta z veletrhu na veletrh. Ta, která měla pokoj plný krabic a po nocích balila první objednávky. 

Láska k přírodní kosmetice, úcta k přírodě a zvířatům a obdiv k přirozené kráse ženy. 3 myšlenky, na kterých Veronika vybudovala e-shop přírodní kosmetiky a kterých se stále drží. Přečtěte si, jaké byly začátky, jak vybírá značky, které u nás najdete, nebo jaký byl největší fuck-up. 

CEO-ladybio-Veronika-Lonska

Pamatuješ si ten okamžik, když sis řekla: „Jo, založím si e-shop s přírodní kosmetikou?“

Pamatuju si, proč jsem do oboru přírodní kosmetiky vstupovala. Tehdy jsem pracovala u Míši Kochanové, která vytvořila první české přírodní barvy na vlasy (Cosmetikabio) a prodávala u nás první bezmastkovou kosmetiku. Míša je rostlinná lékařka a nedokážu si představit, že by mě někdo do tajů přírodní kosmetiky uměl zasvětit více než ona. Dostala jsem od ní špičkovou školu. 

Přírodní kosmetiku jsem si zamilovala, ale začala jsem úplně „od píky“. Vůbec jsem nevěděla, co a jak. Web jsem si nejdříve vytvořila sama, ale třeba logo už jsem nedokázala, tak mi došlo: „Aha, na logo budu potřebovat nějakého grafika.“ Postupně jsem přidávala výběr sortimentu, aby dával hlavu a patu, ale ty produkty jsem moc neměla komu prodávat. Obor přírodní kosmetiky zažívá boom až v posledních letech, tak jsem se od začátku snažila vzdělávat své zákazníky, psát o tématech, o kterých se nepsalo ani nemluvilo. Aby lidi pochopili, proč je důležité si na výběru produktů dávat záležet. 

Od začátku jsem taky chtěla, aby bylo složení produktů úplně „ťip ťop“, což se snažím do teď. Jen už vím, proč šampón za 150 Kč nikdy nebude mít takové složení jako šampón za tisícovku. Tehdy jsem to úplně nechápala. 

Založila jsem si e-shop, protože tady žádný takový nebyl. A já ty produkty chtěla. Hrozně chtěla – pro sebe i pro ostatní.  

Proč zrovna přírodní kosmetika?

Bylo to pro mě logické. Přírodní kosmetika pro mě byl velký koníček. Hodnoty, které jsem ve vztahu k přírodní kosmetice a celkově přístupu k životu, zastávala, tehdy nebyly běžné. Nebylo běžné, aby se otevřeně mluvilo o tom, že by rostlinná strava i kosmetika mohla být ekologičtější a prospěšnější pro tělo. Pamatuji si, jak na prvních ročnících brněnského vegan festu bylo strašně málo lidí – teď už jich tam chodí několik tisíc. Raw či paleo vlny přišly až později – a s nimi se to rozjelo. 

Líbí se mi, že už se přírodní kosmetika i stravování odklání od původního extremismu a vnucovacího aktivismu a že se pomalu stává standardem. Sice zase spolu s tím začínají rychle vznikat i rádoby přírodní značky, ale ty, které mám u nás a na Slovensku v hledáčku, jsou naštěstí v „pohodovém rozpoložení“, dokážou si pohlídat kvalitu, mít nadhled a také mezi sebou spolupracovat. 

Opravdu je trh přírodní kosmetiky takto propojený a pozitivní?

Tak samozřejmě to takhle sluníčkové vždycky není. Pořád existují zejména menší prodejci, kteří jednou vlny ve stylu, kdo je víc bio, kdo je víc eko – čím víc eko a bio kosmetiky, tím líp, čím víc bio a eko plátěných tašek a pytlíků si nakoupíte, tím jste víc eko. A čím dál více nafukují nějakou uměle vytvořenou eko bublinu.

Pak třeba jdete na nákup do obchoďáku a tam visí 2 typy plastových pytlíků – úplně ze stejného plastu s tím, že jedna se rozloží za poloviční dobu než ta druhá. Ale je to brutální v tom, že ani jednu z nich stejně nemůžu zakopat do kompostu, aby se rozložila. 

A to mě štve. V e-shopu koluje spousta obalového materiálu. Ale já to nechci vyhazovat a hrát si na to, jak hrozně jsem „eko“ a přitom vyhazovat tuhle spoustu materiálu a nakupovat ještě další – nový obalový materiál. Jen proto, aby LadyBio balíčky vypadaly na první pohled luxusně. A štve mě, že na to v uvozovkách luxusní balení tolik lidí naletí. U nás se prostě chováme normálně – ten obalový materiál využijeme.

Naštěstí je u nás i plno „normálních“ e-shopů – třeba konkurentů – se kterými se podržíme a spolupracujeme. 

Jak vznikl název LadyBio?

Popravdě to byla první blbina, co mě napadla. Teď jsem za ten název ráda, protože vystihuje produkty, které u nás najdete. Je to luxusní přírodní kosmetika pro opravdovou „lady“ – pro opravdové ženy. Jednou se mi stalo, že mi někdo chtěl ten název ukrást, takže na něho mám i ochrannou známku: LadyBio – krásná bez chemie.

CEO-Ladybio-Veronika-Lonska

Čím se LadyBio liší od ostatních e-shopů s přírodní kosmetikou?

Tak zaprvé jsme růžovo-fialoví, což nebylo prvoplánové, ale jsem ráda, že nejsme další „zelený shopík“. Celkově si myslím, že se LadyBio dost odlišuje. To vychází i z mého postavení. Mám striktní názory na jednotlivé ingredience – například na používání mlíka, hedvábí, karmínu, mastku v kosmetice. Přísně hlídám konzervanty a mám ráda spíš holistické produkty jednoduššího složení. I proto na LadyBio najdete kontroverzní články – o používání mastku, lokálnosti surovin, ekologii v e-shopu nebo třeba boji značky Good Clean Love za netestování na zvířatech

Taky často dostáváme dotazy – proč neprodáváte tohle nebo tohle, když na jiném e-shopu s přírodní kosmetikou to mají. Znám se se spoustou výrobců, často tak vidím i do pozadí značek a některé z nich prostě prodávat nechci. I tím se LadyBio hodně liší – některé značky u nás prostě nikdy nebudou a naopak jsou značky, které se snažím podpořit co nejvíce, protože se mi líbí. Nikdy jsem totiž na LadyBio nekoukala čistě jako na byznys stylem „hele, přírodní kosmetika je děsně v módě, vytřískám na tom prachy“, to fakt ne. A myslím, že kdyby jo, tak bych to už milionkrát vzdala. :-)

Co všechno ses musela naučit, věděla jsi, jak se o takový e-shop starat?

Nevěděla jsem skoro nic – musela se naučit skoro všechno. První roky jsem se zabývala tím, odkud se které látky získávají a jak vlastně přírodní kosmetika funguje. Současně s tím jsem se učila, jak vypadá struktura trhu, jak funguje byznys kolem, jak funguje propagace a prodej obecně. 

Dnes mi přijde hrozné, když si každý myslí, že si otevře e-shop a okamžitě začne vydělávat. Není to taková prča, aby e-shop vůbec začal vydělávat. E-shopaření je náročné především na 3 věci: Člověk musí znát ty věci, které prodává, musí být dobrý obchodník i markeťák a musí zvládnout podnikání jako takové. Člověk taky nejdříve potřebuje nějaký přísun peněz, který ho bude živit, protože e-shop to rozhodně v prvních řekněme 5 letech nebude. Do toho být připravený na každodenní „čtrnáctky“, mít neuvěřitelnou výdrž a být připravený na nečekané situace. 

A jak to zvládáš dneska?

Tím, jak se LadyBio rozrostlo, je pro mě aktuálně nejdůležitější zvládnout vnitřní procesy. Největším oříškem je, jak tu firmu postupně skládat tak, aby rostla, aby to uvnitř fungovalo a zároveň aby se zachovaly všechny ty složky malé firmy, na kterých člověk staví. Druhou věcí je, aby i když se LadyBio rozšířilo, zůstaly zachované benefity pro zákazníka, aby zůstaly hodnoty a láska k přírodní kosmetice. 

Nikdy jsem nechtěla dělat „one-woman show“, já chtěla firmu. Jsem dítě z podnikatelské rodiny, tak mám na spoustu věcí jiný pohled a dokážu se kvůli práci i totálně sedřít. Jsem nastavená tak, že nevnímám věci jako problémy, ale jako věci k řešení. Hledám způsoby, jak k čemu dojít a hledám kompromisy. 

Abych to shrnula, tak řeším především řízení lidí, po nocích si čtu knížky o finančním řízení a musela jsem se překopnout z „punk vodnářského módu“ na ten dospělácký, sebereflexivní a zodpovědný. 

Kdy sis poprvé řekla: „Jo, tohle půjde, s tímhle se uživím“?

Asi minulý rok. Ale sami vidíte, že to trvalo dlouho, e-shopem se třeba prvních 5 let neuživíte ani omylem. Dřív jsem e-shop budovala a peníze na život vydělávala jinde.

Jaká byla úplně první značka, kterou jsi začala na LadyBio prodávat? 

To už popravdě přesně nevím, ale myslím, že první značku, kterou jsem tenkrát brala, bylo myslím Honestly Phresh z Kalifornie a kterou mám až do teď. Postupně pak přibývaly Yarok, Good Clean Love, pak jsme s Míšou (Kochanovou, pozn. red.) udělaly barvy na vlasy, na které jsem mimořádně pyšná, no a už to nějak jelo. 

Jak vybíráš jednotlivé značky – jaká musejí splňovat kritéria? 

Od začátku jsem chtěla, aby na LadyBio byla co nejčistší a luxusní přírodní kosmetika – a to se snažím držet do teď. Taky vybírám jen značky, které jsou veganské, a to i z toho důvodu, že je to tak ekologické. Co se pak týče certifikací, u většiny produktů je nutná. A to z toho důvodu, že třeba u věcí, které pocházejí z rozvojových zemí, bez certifikace prostě nevíme, odkud pocházejí – a můžou pocházet odkudkoli. Super příkladem jsou barvy na vlasy. Tam je jasně vidět, že necertifikované barvy na vlasy nejsou přírodní – nefungují tak, jak by měly. 

Kde bereš nové značky?

Jednak občas jezdím po světě a vždycky koukám kolem sebe, jednak mám různé nasbírané kontakty a jednak mě občas zaujme i něco u nás. Jsem celkově ráda, že i český trh na sobě pracuje a produkuje nové značky. A jsou tady i strašně dobrý věci – v poslední době třeba PraváJá, kterou jsem do sortimentu dlouho nemohla zařadit, protože jsme měli plný produktový plán, ale teď jsme to konečně rozjeli a jsem hrozně ráda, protože ta značka je boží – co se týče doplňků stravy i co se týče samotné kosmetiky. 

veronika-majitelka-LadyBio

Sleduješ světové trendy přírodní kosmetiky?

No jasně. :-) Sleduju třeba vše, co se týče produktů a značek na západě, sleduju trendy ve složení i to, jakým způsobem se high-endové značky konzervujou, jakým způsobem co bývá poskládané a podobně. Zrovna třeba Amerika a Evropa se liší v tom, že v Americe jsou některý složky složení už fakt dobrý, ale paradoxně do toho celku frknou něco, co je už v Evropě dávno zakázané, čímž celý produkt shodí. Ale taky naopak – takže ve finále vždycky záleží. 

Jinak si myslím, že mám dobrý přehled o tom, jaké značky kde na světě jsou – a ty nejlepší se snažím dostat k nám, do Česka. Jenže to někdy nejde tak rychle, protože ty obchodní jednání trvají až půl roku – a taky vše, co najdete na LadyBio, nejdříve testuju sama na sobě. Na svou pleť už si taky nechci dávat žádný „mišmaš“, takže i to testování samo o sobě trvá. :-)

Je proces výběru značek od začátku pořád stejný, nebo se časem proměňoval?

Stále hlídám složení, dojem ze značky, celkový vizuál i to, jestli značka pokryje dostatečnou šíři produktů, kterou potřebujeme. Ale myslím, že už asi nejsem tak striktní blázen, co se týče některých ingrediencí ve složení - ale nemyslím si, že bych ze základních hodnot nějak ustupovala. To je víceméně pořád stejné.  

Největší FUCK-UP. Byl někdy nějaký?

Hmm, fuck-up. Myslím, že největším fuck-upem je moje dost punková povaha. Jsem vodnář, ze všeho nejvíce miluju svobodu a někdy si lítám v extrémech ode zdi ke zdi. Velký fuck-up byl to, že jsem spoustu věcí prostě vyprokrastinovala, spoustu věcí nedotáhla a často jsem ani nevěděla, co chci – nedokázala jsem si říct: „Tak teď pojedu tuhle koncepci.“ Až postupem času jsem zjišťovala, že mi nejde, abych všechno dělala sama, že mnohem lepší je delegování práce, kontrola práce, řízení a spíš ideové vymýšlení toho, co vlastně chci dělat, čemu se chci věnovat. Ale abych si sedla a začala dělat popisky produktů, PPC kampaně, vyřizovat objednávky – na to nejsem, v tý rutině bych umřela. 

Ale asi největším posledním fuck-upem byl sklad. Měli jsme ho na stejném místě asi 3 roky, všechno fungovalo, jak mělo, jenže pak se vyměnilo vedení. Ve vánočním presu upřednostnili jiné klienty a nám zdržovali objednávky. Umíte si to představit – před Vánoci! Hned, jak to šlo, jsme sklad stěhovali – a to mě málem zabilo. V rozvazování tohoto vztahu jsem nechala tolik energie, tolik nervů... Nakonec se nám to povedlo a i díky tomu teď máme nový showroom v Hradci Králové, kde si můžete vyzvedávat své objednávky. 

Čekají teď LadyBio nějaké markantní změny?

LadyBio teď prochází změnami jako firma a důležitá je pro nás stabilizace. Ty změny zvenku moc vidět nepůjdou, ale uvnitř se toho děje hodně. A z nových produktů na LadyBio máme hlavně potravinové doplňky a ekodrogerii.

Kdybys měla svůj e-shop popsat jedním slovem, které by to bylo? 

Láska.  

A tvé neoblíbenější produkty?

Tady jsou...

Autorka rozhovoru

 tereza cviklová
















 
 
Terezka
 
Píšu častěji, než mluvím. Většinou mě najdete s otevřeným notebookem, kde textuju weby, dávám do kupy články nebo tvořím popisky. Když zrovna nepíšu, potkáte mě třeba venku se psem – mojí bílou chlupatou koulí Cherie, válet se v parku s knížkou nebo běhat v Čimičáku, kde věčně začínám trénovat na půlmaraton. A věřím, že do deseti let ho i zaběhnu. :-)
 
Mezi moje srdcovky patří růžová voda Balm BalmAkamuti bambucké máslo nebo šampony Urtekram. Jo a taky menstruační kalíšek – jestli jste ho ještě nezkoušela, rozhodně stojí za to.
 
V Ladybio týmu jsem od jara 2018.
 
 
Vytisknout stránku Poslat odkaz na e-mail
Proč nakoupit na ladybio.cz?
Vzorečky ke každé objednávce
Zdarma
Platba kartou, převodem nebo na dobírku
On-line, okamžitě a hned
Jsme tu pro Vás online 8 - 16 každý všední den
Neváhejte se s námi poradit - zavolejte nebo napište
Balíček Vám rádi pošleme i na Slovensko nebo po Evropě!
Prosíme - dejte nám ale vždy vědět předem

Magazín
Nedaří se vám vybrat správný odstín make-upu?
Limitka od Cosm´etika se přizpůsobuje jako chameleon
Nedaří se vám vybrat správný odstín make-upu?
Nestyďte se chodit bosá. Zbavte se tvrdých pat už nadobro
Projděte si náš bojový plán, jak se zbavit zrohovatělé kůže na nohou
Nestyďte se chodit bosá. Zbavte se tvrdých pat už nadobro
Jak si vybrat parfém bez toho, abyste ho „očuchali“
Vybrat si organický parfém jen podle popisků? Jde to. Přečtěte si, jak...
Jak si vybrat parfém bez toho, abyste ho „očuchali“
Testujeme: Zvládla jsem s epilační sadou Nadirah „celé léto bez chloupků“?
Přečtěte si recenzi na epilační sadu Nadirah s cukrovou pastou
Testujeme: Zvládla jsem s epilační sadou Nadirah „celé léto bez chloupků“?
Už jste to četli? Kolagen nepomáhá...
Kolagen má omlazovat a vyhlazovat vrásky. Ukázalo se, že pravda je jiná
Už jste to četli? Kolagen nepomáhá...
Testujeme: Jak voní přírodní parfém See the Moonlight od Walden?
Přečtěte si recenzi na přírodní parfém a objevte nečekané spojení esencí
Testujeme: Jak voní přírodní parfém See the Moonlight od Walden?
Mýtus jako mraky! Oleje vás přes sluncem neochrání
Jaká je pravda o SPF ochraně přírodních olejů? Tohle vás nepotěší...
Mýtus jako mraky! Oleje vás přes sluncem neochrání
Svět očima youtuberky Tess Kratochvílové
Jak ji změnilo veganství a proč dala zelenou přírodní kosmetice?
Svět očima youtuberky Tess Kratochvílové
Kosmetické nutnosti pro jarní typy
Máte barvu pleti a vlasů jako Rachel z Přátel? Tyto barvy vám sluší
Kosmetické nutnosti pro jarní typy
Nedělejte si z vrásek vrásky. Jak pečovat o zralou pleť?
Jak to udělat, abychom se i pletí s vráskami mohly chlubit?
Nedělejte si z vrásek vrásky. Jak pečovat o zralou pleť?
Proč na LadyBio nenajdete mořské houby?
Mají sice příznivé účinky pro tělo, ale jsou dva pádné důvody, proč na LadyBio nepatří
Proč na LadyBio nenajdete mořské houby?
Ponořte se do tajů květových vod
Je pro vaši pleť lepší růže, nebo heřmánek? Přečtěte si, jak používat květové vody
Ponořte se do tajů květových vod
Testujeme: Jak pod drobnohledem dopadly maska a tonikum Bioaroma?
Přečtěte si, jak mi dvojí bylinková péče způsobila nečekanou závislost
Testujeme: Jak pod drobnohledem dopadly maska a tonikum Bioaroma?
4 × 4 tipy, jak po zimě hodit vlasy do latě
Přečtěte si, které olejové zábaly jsou těmi nejlepšími maskami na vlasy
4 × 4 tipy, jak po zimě hodit vlasy do latě
Testujeme: Je Moringa All-beauty Créme opravdový Skin Hero?
Přečtěte si recenzi na rozjasňující krém od Ere Perez. Je tak boží, jak slibuje?
Testujeme: Je Moringa All-beauty Créme opravdový Skin Hero?
Jak a čím se dělá permanentní make-up?
A jaká rizika sebou nese? A co udělá s pletí?
Jak a čím se dělá permanentní make-up?
Návod, jak bojovat s mastnou a problematickou pletí
Zbavte se nedokonalostí pleti jednou provždy. Přečtěte si, co funguje...
Návod, jak bojovat s mastnou a problematickou pletí
4 typy líčení, bez kterých se neobejdete
Ženy preferují jeden typ líčení. Každé ale sluší 4 základní looky...
4 typy líčení, bez kterých se neobejdete
Exkluzivně z Austrálie: Jak se rodí nápady v Ere Perez? A co ekologie?
Jak vznikají produkty a co uhlíková stopa? Vše v rozhovoru...
Exkluzivně z Austrálie: Jak se rodí nápady v Ere Perez? A co ekologie?
Suchá i mastná – jak si poradit se smíšenou pletí?
Zjistěte, jak pečovat o smíšenou pleť, aby byla v pohodě
Suchá i mastná – jak si poradit se smíšenou pletí?
Heureka