Podléháte Greenwashingu?

Také máte radost, když v běžném obchodě narazíte na sekci s BIO výrobky? Když regály marketů jsou plnější eco-friendly, přírodními a organic zbožím? Já jsem z toho nadšená! Vždy se k nim rozběhnu a zkoumám, co se mi to nabízí. Bydlím totiž na malém městě, kde specializované obchody s přírodním sortimentem nejsou. Díky tomu, že se ale o přírodní kosmetiku zajímám už nějaký ten pátek, od těchto poliček se zelenými výrobky často zklamaně couvám. Co se na první pohled může zdát jako přírodní, může být jen na zeleno natřený marketing — greenwashing.

Greenwashing se vás snaží nalákat na hezké obaly a nicneříkající slogany

Slovo greenwashing by se dalo přeložit jako „zelené vymývání”. Jde o snahu přesvědčit zákazníka, že produkt nebo firma jsou přírodní, ekologické, šetrné k přírodě, přátelské k životnímu prostředí apod. Pravda je však taková, že jde jen o klamání zákazníka. V „přírodních” šamponech nic přírodního není, nebo další chemické látky hravě přebíjejí tu jednu dvě přírodní ingredience co tam skutečně jsou, a samotné firmy o ekologii ani nezakoply. Mezi takto kritizované obchody patří například McDonald, H&M, The Body Shop nebo Yves Rocher. 

co je to Greenwashing

BIO, eko a organic jsou nálepky, které se zneužívají. V žádném případě nic nezaručují

Klasický příklad greenwashingové oběti je moje sousedka: „Koukej, v obchoďáku jsem narazila na přírodní šampon. Mrkni na něj,” nadšeně mi podává lahev. Obal je plný palmových listů, jader nějakých ořechů, slov eco-friendly a parabens-free. Dole na etiketě je něco jako logo hlásající BIO. Otočím na zadní stranu, hledám složení. Kouká na mě epopej látek, ze které na mě křičí SLS, Dimethicone, PEG, DEA, TEA — ani jedna z těchto věcí v přírodní kosmetice nesmí být. „Zlatko, zase ses nechala nachytat. Obal je hezký, to jo, ale ten vnitřek…”. Zkrátka, obal je jen obal. Slova jako BIO, eco, organic, eco-friendly, enviromental a podobně nejsou legislativně podchycená, a tak je marketing často zneužívá. Jak tedy greenwashingu nenaletět? 

Neluštěte složení, hledejte certifikáty a spolehlivé prodejce

Pokud se neorientujete ve složení — a to byste museli být dobří farmaceuti s lupou a dostatkem času — hledejte na etiketách opravdové certifikáty (ty nejběžnější najdete tady). Také je velmi pravděpodobné, že velké korporátní firmy budou využívat právě greenwashing. Značku nebo jednotlivé produkty si můžete prověřit na jejich oficiálních stránkách. Každá firma se ráda pochlubí zaslouženou pochvalou udělenou institucí. Pokud vám pošlou neurčité odpovědi s nicneříkajícími hesly a logy certifikátů, které marně gůglíte, zelení nejspíš nebudou. Hledejte fakta a potvrzení, ne poetická slovíčka o bujné přírodě a šťastných koloušcích.

Mám pro vás ještě jeden tip, jak se umět ve světě přírodní a chemické kosmetiky orientovat. Stáhněte si náš LadyBook. Je zdarma a píšeme v něm o tom, jak rozeznat chemické a přírodní složení, vypisujeme „zakázané” látky pro BIO kosmetiku, vysvětlujeme, proč jsou tyto látky rizikové a další rady, jak „zezelenat” vaši kosmetickou výbavu.

/ere-perez-zelene-povzbuzujici-serum-30-ml/

/akamuti-maska-na-plet-zeleny-jil-100-g/

/esp-veganske-kondomy-fruit-mix-12-ks/

Neodsuzujte všechny, co certifikát nemají. Můžete se připravit o pečující poklady

Tady mám namysli zejména české malé rukodělné firmičky, dílničky, manufaktury. Získat certifikát je zdlouhavý proces. Legislativní a prověřovací kola trvají měsíce i roky, a ne každý podnikatel si může dovolit čekat na jejich dotočení. Byla by škoda si nechat ujít některé kousky. Pokud nad nákupem váháte, protože jste nenašli certifikáty a důkazy o bezpečném složení, oslovte výrobce. Věřím, že každý český (i ten zahraniční) vám rád podá důkazy o přírodním původu svých výrobků.
 
Přírodní kosmetika už dávno není mikrosvětem tvořilek a bylinkářů. Je z ní obrovský makrovesmír vědy, tradic, módy, legislativy, byznysu a marketingu. Naučte se v něm orientovat.