Znamená „lokální“ vždy to nejlepší?

L-O-K-Á-L-N-Í je nepopiratelně trendy. Nakupování potravin a produktů přímo od prvovýrobců je čím dál oblíbenější. Ale je to vždy ta nejlepší varianta? Existují 100% lokální produkty?
 
Vezměme si třeba domácí koláč s mangem, který peče v malé pekárničce na rohu usměvavá paní. Popisovala vám, že používá poctivé suroviny, a vy víte, že ji to baví a na pečení si dává záležet. Navíc ten koláč je opravdu božský. Odkud ale bere mango, které v Česku neroste? Má své dodavatele. A teď ta otázka – je koláč lokální, nebo ne?

farmářské trhy
 

Fakta: Lokální = malé. Lokální business většinou živí jednu rodinu a dává práci několika lidem.
Lokální = české. Tím, že podporujeme lokální produkty, podporujeme české produkty.
Lokální = ekologické. Produkty za námi nemusí cestovat přes celou planetu – na dopravu se nespotřebují litry paliva.
 
Je jasné, že když má soused nejlepší bio třešně široko daleko, věnuje se svému sadu, myslí na přírodu, a ještě k tomu nám vždycky dá košík na ochutnání, nepůjdeme do obchoďáku, abychom si koupili třešně ze Španělska. To nejlepší, co můžeme dostat, nám totiž roste za plotem.

Ale co třeba právě takové mango či avokádo? Můžeme jim sice vytvořit umělé podmínky a vypěstovat je u nás. Jenže tak šťavnaté mango nebo měkké avokádo, jako roste v tropických zemích, v přirozených podmínkách, v Česku nevypěstujeme asi nikdy. Je pro nás efektivní usilovat o pěstování vlastních avokád, nebo je lepší je vyměnit za třešně, které vypěstujeme levněji a lépe? 

Držet se za každou cenu lokálnosti nemusí být efektivní ani ekologické

Mezinárodní obchod tady vždy byl a vždy bude. Jednoduše proto, že některé rostliny potřebují své přirozené prostředí, aby si zachovaly své vlastnosti. Protože i když finální produkty se vyrábí na jednom místě, jeho jednotlivé části se pochází z různých koutů světa. Třeba takové kolo – finálně se dává dokupy třeba v Japonsku, ale převodovky se vyrábějí v Česku, těla kola v Německu, šlapky v Holandsku atd. Pak se všechno odešle do Japonska a tam se to složí dokupy. Protože tak je to nejsnazší, nejlevnější, efektivní a i ekologičtější. Podobně to funguje u nás – je efektivnější, a možná se budete divit, ale i ekologičtější si některé produkty dovézt.

/i-m-naturkosmetik-sun-protect-mleko-spf30-100ml/

/i-m-naturkosmetik-regeneracni-kondicioner-s-konopim-200-ml/

/i-m-naturkosmetik-berlin-sprchovy-gel-s-arganovym-olejem-250-ml/
 

„Držet se za každou cenu lokálnosti nemusí být efektivní ani ekologické,“ říká naše Veronika
 

České avokádo sice nepoputuje z jednoho konce světa na druhý, ale na jeho výrobu se spotřebuje více energie, více vody, více „věcí“ (jako je třeba skleník, který vytvoří co nejpřirozenější podmínky, a ten skleník musí být také z něčeho vyroben) – a stejně si musíme nechat dovézt semínka. Je to opravdu ekologičtější a efektivnější způsob než dovoz ze zahraničí?

Druhou variantou pak je konzumovat pouze to, co roste u nás. Ne způsobem „nechtít nic dovezeného“, abychom žili ekologicky. To bychom pak nemohli jezdit autem, necestovat letadlem a velmi omezit náš život. Ale myslíme způsobem – nechtít za každou cenu maliny v zimě, když není jejich sezóna, ale počkat si na ně do léta.  

Zlatá střední cesta? Jít tou efektivní a ekologickou cestou

Proč stále mluvíme o potravinách, když se zabýváme kosmetikou? Ono je to jedno jako druhé. Přírodní kosmetika je tvořená oleji, výtažky, semínky, které pocházejí z různých rostlin. A i když chceme vytvořit českou značku, potřebujeme k ní produkty ze zahraničí.

Třeba i když vytvoříme české přírodní barvy na vlasy, potřebujeme k tomu hennu z Indie. Když chceme zpropagovat a pod českou značkou prodávat alun – krystalový deodorant, potřebujeme ho dovézt z Himalájí, protože u nás v Česku se jednoduše nevyskytuje.

Podobné je to i s námi. Jsme český e-shop, který ženám otevírá dveře do světa přírodní kosmetiky. Chceme vám nabízet jen 100% přírodní produkty a na každou novou značku, která se u nás objeví, máme vysoké požadavky. Požadujeme certifikáty, značky testujeme nejdříve na sobě a téměř se všemi dodavateli se známe osobně.

/cosmetikabio-hennova-barva--jahodova-blond-100-g/

/cosmetikabio-hennova-barva--burgundska-100-g/

/cosmetikabio-hennova-barva--cerna-100-g/
 

Rádi podporujeme domácí, české produkty, ale ne za každou cenu.
 

Některé značky k nám putují až z druhého konce světa. Třeba Ere Perez z Austrálie. Jenže žádnou jinou značku, která by byla stejně kvalitní, jsme blíž jednoduše nenašli. I kdybychom chtěli vytvořit českou značku dekorativní kosmetiky, potřebovali bychom k tomu suroviny, které u nás neseženeme.

100% přírodní, bez parfemací či chemických barviv. Obsahuje jen organické oleje, extrakty z rostlin a minerální látky. Všechny produkty balí do recyklovatelných obalů a netestuje na zvířatech – jen „na rodině a přátelích“. 

Existuje 100% lokální produkt?

A tím se dostáváme k další otázce – existuje 100% lokální produkt? Tady už jdeme trošku do extrému, ale... Když se zaměříme na všechny části výroby – od „semínka“ po finální produkt v obalu – je 100% lokální? Když prozkoumáme každičkou jeho část – každý nástroj, který jsme k jeho výrobě použili, každou surovinu, jeho obalový materiál a i to, z čeho byl ten obalový materiál vyroben – zjistíme, že všechno pochází z Česka?

Pokud bychom takový výrobek našli, byl by to pravděpodobně zázrak. Proto si myslíme, že lokální produkty jsou fajn – pokud jsou zároveň tou nejlepší, efektivní a ekologickou variantou.

 

Také rádi podporujeme ty projekty, u kterých víme, kdo za nimi stojí, jak uvažuje a že je nám svým přemýšlením blízký – a nezáleží na tom, jestli je ten člověk z Česka, nebo z Indie. Ať je klidně z druhého konce světa, vždyť všichni se v podstatě snažíme o to stejné. Mít kvalitní produkty a zároveň se chovat ekologicky.
 
Co si o lokálnosti kosmetiky myslíte vy? Napište nám do facebookové skupiny Jsem Ladybio, jsme zvědavé. :-)